Bergenin kuuluisin päiväretki lähikukkuloille – ethän jätä tätä välistä, jos sää suosii Bergenissä

Bergen on tunnettu sitä ympäröivistä seitsemästä vuoresta, joista mainitsin tässä postauksessa jo tänne muuttaessani. Ulriken ja Fløyen ovat noista vuorista ehdottomasti kuuluisimmat.  Tästä johtuen Vidden trail-niminen vaelluspolku Ulrikenin huipulta (643m meren pinnan yläpuolella) Fløyenin huipulle (399m meren pinnan yläpuolella) on syystä yksi Bergenin tunnetuimmista päiväretkistä. Vidden trail on ihan loistava mahdollisuus käydä molempien noiden huipulla ja samalla nauttia upeista maisemista Bergeniä ympäröiville vuonoille, vuorille ja saarille.

Tunnelmia vaellukselta

Lähdin itse tutustumaan tähän reittiin aurinkoisena sunnuntaipäivänä lokakuun alkupuolella. Väkeä oli liikenteessä kohtuullisesti, mutta poluilla oli silti tilaa hengittää. Polkujuoksijoita ja muita norjalaisia vuoristogaselleja suhahteli aina välillä ohi vasemmalta ja oikealta, mutta toisaalta liikenteessä oli myös nuorisoa, vanhempia pariskuntia ja perheitä perinteisellä sunnuntaiulkoilulla. Norjalaiseen tapaan siis koko kansa oli lähtenyt ulos, kun sää oli hyvä.

Itse nautin eniten yksinkertaisesti siitä tunteesta, että näin upeita maisemia on aivan kotioven takana. Ylhäällä seistessä ja kaupungista poispäin katsellessa voi nähdä kaukana siintävän jäätikön, kukkuloita kukkuloiden perään ja oikeasti kuvitella olevansa kauempanakin sivistyksestä. Toisaalta ylhäältä on upeat näkymät myös itse Bergeniin ja sen lähiseuduille. Mikä etuoikeus asua kaupungissa, josta löytyy paikallisten sanoja lainatakseni oikeita “city mountains” eli jokaiselle saavutettavissa olevia helppoja, mutta upeita kohteita kävelymatkan päässä kotiovesta.

Norjalaiseen tapaan helpoksi merkattu reitti ei ainakaan omasta mielestäni sitä ihan aina ollut, mutta kyllä tuonne uskaltaa kokemattomampikin kulkija lähteä. Polku on hyvin merkattu ja sitä on helppo seurata ilman karttaakin. Ainakin näin aurinkoisena sunnuntaina myös väkeä riitti, joten apu olisi ollut lähellä, jos jotain olisi tullut. Itse kuljin reitin Ulrikenilta Fløyenin suuntaan, koska olin kuullut, että näin nousumetrejä kertyy hieman vähemmän, mutta tuon voi kyllä hyvin kävellä kumpaan vaan suuntaan. Muutamassa kohdassa oli tiukempia nousuja ja laskuja, joissa joutui hieman hakemaan tasapainoa, mutta muuten reitti oli vallan mukavaa käveltävää.

Käytännön vinkit Vidden trailille

Matkaa vaellukselle kertyy yhteensä noin 18km, mutta vaellusta voi helpottaa ja lyhentää molemmista päistä muutamalla kilometrillä ja useilla nousu- ja laskumetreillä nousemalla ylös ja laskeutumalla vuorilta ilman omien jalkojen rasittamista. Ylös ja alas Ulrikenilta pääsee nimittäin hiihtohissityyppisellä ratkaisulla 110kr hintaan (noin 12e) per suunta ja Fløyenille vuoristojunalla, joka kustantaa yhteen suuntaan 45kr eli noin vitosen. Jos käyttää noita avukseen molemmissa päissä, jää reissulle pituutta noin 14km ja aikaa tähän menee noin viitisen tuntia rauhallisella tahdilla ja muutamalla tauolla. Ulrikenilta lähtiessä reitti on ehkä hieman helpompi, kun tiukkoja nousuja on hieman vähemmän.

Jos haluaa kiivetä ylös Ulrikenille, kannattaa napata keskustasta bussi 12 ja jäädä pois Montana-nimisellä pysäkillä. Sieltä kun seuraa ohjeita ensin Montana youth hostellille ja sen vierestä parkkipaikan läpi metsän reunaan, on helppo löytää ylös vievät polut. Polkuja lähtee tuolta useampi, mutta ne kaikki vievät kyllä ylös. Lyhin reitti on Ulriken opp-kylteillä merkattu melkoisen jyrkkä nousu.

Sen sijaa jos haluaa päästä helpommalla ja napata edellä mainitun Ulriksbanenin ylös vuorelle, voi keskustasta napata minkä tahansa Haukelandin sairaalalle menevän bussin (ainakin 2, 3 ja tuo 12) ja jäädä pois Haukeland Sjukehus N-pysäkillä. Tuolta pysäkiltä on kyltit suoraan Ulriksbanenille, joka on noin 5min kävelyn päässä sairaalan takana.

Ylös Fløyenille menevät polut ja vuoristojuna lähtevät sen sijaa aivan keskustasta Bryggenin ja kalatorin vierestä ja googlesta tarkka sijainti löytyy googlaamalla Fløibanen. Tässä vielä linkki karttaan.

Juoksevaa kirkasta purovettä tuolta löytyy hieman niukasti vain muutamasta kohtaa, joten oma vesipullo ja eväät on hyvä olla mukana. Reitin päistä molemmilta vuorilta löytyy ravintolat ja kahvilat, mutta itse vaelluksen aikana ei sisätiloihin ole mahdollisuutta päästä.

Kerrassaan upea retki siis, suosittelen tätä kyllä jokaiselle Bergenissä vierailevalle! Ja jos näin pitkä retki ei innosta tai haaveissa on vielä pidempi retki kaupunkivuorilla, molemmilta kukkuloilta lähtee laaja valikoima myös muita reittejä, joista löytyy niin esteettömiä kuin vielä tätäkin haastavampia vaihtoehtoja! Niistä löydät lisää tietoa esimerkiksi täältä ja täältä. Onko teistä kukaan retkeillyt Bergenin seuduilla tai innostui nyt haaveilemaan retkestä tänne?

Retkiäni voit seurata myös Facebookissa Kaiken Maailman Matkoja-blogin omalla sivulla ja Instagramissa nimimerkin @laurammus takana. Käyhän klikkaamassa myös nuo seurantaan, niin pysyt mukana seikkailuissani!